I kölvattnet av att patientnämnden har satt ned foten gällande god och säker vård för personer med Myalgisk Encefalomyelit (ME) i region Stockholm (läs mer här) – efter att en stor mängd klagomål från patienter gjordes till ett principärende – tycker jag att vi hakar på och anmäler situationen i fler regioner.

För som jag skrev i mitt förra inlägg så blir det svårt att bortse ifrån att vi som nekas både utredning och behandling i våra regioner också utsätts för stora patientsäkerhetsrisker precis som patienterna i Stockholm.

Du kan till exempel anmäla brist på adekvat vård, felaktig vård, dåligt bemötande, bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättningar, nekad vård, bristande möjligheter till hembesök, felbehandling, avsaknad av behandling osv. Har du blivit skadad av vården kan det också vara något som patientnämnden kan hjälpa dig att ta vidare till IVO.

Socialstyrelsens samlade stöd för patientsäkerhet ger en bra bild och konkreta exempel på vad du kan förvänta dig av vården när det gäller patientsäkerhet.

Jag har idag genom patientnämnden anmält det faktum att region Västerbotten överväger att avsluta ME-mottagningen i stället för att bygga upp något som ger ME-sjuka i norra Sverige möjlighet till god och säker vård. Jag blev sjuk när mitt barn var ett år och trots att hen snart är myndig har jag fortfarande varken tillgång till utredning eller vård utformad efter mina behov. Det kan ju inte på något sätt kallas patientsäkert och jag har ju också skadats svårt på vägen. Jag vill veta hur regionens plan ser ut för hur jag ska kunna få patientsäker vård om de avvecklar ME-vården istället för att utveckla den.

Låt oss tillsammans skapa en tsunami av anmälningar. Inte för sakens skull, utan för att det _verkligen_ behövs. Låt oss visa hur illa behandlade vi blir och har blivit. Och kräva förändring.

Har du anmält? I vilken region? Nu hjälps vi åt att sätta ljuset på bristerna i vår vård.


1177 finns information om hur du anmäler vården till patientnämnden i din region, ofta går det logga in och anmäla digitalt via ett formulär. Här Hos IVO kan du anmäla vårdskada.