Innehållsvarning: #fkstress

Jag och många andra sjuka kämpade i många år för att göra våra röster hörda om problemen i sjukförsäkringen. Om de fullkomligt bisarra avslagsmotiveringar vi mötte, att avslagen ökade och att det fick absurda konsekvenser i människors liv.

Vi skrek. Gormade. Debatterade. Demonstrerade.

Många var de som idiotförklarade oss. Sa att vi inte talade sanning, att vi missuppfattat eller försökte sko oss på systemet. Ironiskt nog var Försäkringskassan och ansvariga politiker länge de värsta. Men så småningom höjdes fler röster. Forskare, fackrepresentanter och faktiskt också vissa politiker anslöt sig i kampen för en trygg sjukförsäkring.

Tillsammans fick vi tillslut de som bestämde att inse att sjukförsäkringen skadade (och dödade) människor. Och det infördes vissa reformer. Långt ifrån tillräckliga, men de hade i alla fall viss positiv effekt på avslagen som minskade.

Skärmdump från X och @116omdagen som visar att avslagen minskat.

Idag har regeringens utredare föreslagit att reformerna ska bort. Man vill i princip backa bandet helt (och lite till). De talar återigen om att sjukskrivning som ett utanförskap, om inlåsningseffekter och om att det måste till incitament för att korta sjukskrivningarna.

Vad är det då man vill återgå till? Jag delar med mig av hur min situation påverkades av försäkringskafkan då.

2017 hade jag varit heltidssjukskriven i sex år. Över en natt ändrade plötsligt försäkringskassan inställning till mina behov. De menade att det inte fanns tillräckliga bevis eller ”objektiva fynd” på att jag var sjuk. Därför tyckte de att jag kunde arbeta heltid i ett så kallat ”normalt förekommande arbete” trots att jag var mestadels sängliggande och inte ens tålde vård.

Det var inledningen på ett fyraårigt helvete.

Jag fick avslag på varje nytt intyg. Överklagade varje avslag med hjälp av min man och jurist, och fick rätt. Varje gång. Försäkringskassan fortsatte ändå att avslå efterföljande intyg. Vi överklagade igen. Och så höll det på.

År efter år.

Varje besked om att de tänkte avslå igen var en makaber kränkning och ett förnekande av min verklighet. Jag var ju jättesjuk. Stressnivån var extrem för oss allihop. Belastningen alldeles för hög och min sjukdom försämrades gradvis ännu mer. Både jag och min man får fortfarande hjärtklappning bara av att se ett brev från FK.

Efter att ha levt helt och hållet utanför systemet under fyra års total försäkringskafka fick jag plötsligt en sjukpenningshandläggare som gjorde en ordentlig utredning. Samtidigt ansökte jag om sjukersättning. Först fick jag godkänd sjukpenning och sedan kort därpå full sjukersättning.

Handläggaren för sjukersättning använde tidigare intyg – som de avslagit eftersom de inte räckt för att få sjukpenning – som bevis på att jag behövde sjukersättning. I fyra år plågade de alltså mig med avslag och hävdade att jag var fullt arbetsför, när det egentligen var så att läkarintygen sa att jag inte kunde arbeta alls. Någonsin.

I den här processen kollapsade jag fullständigt. Blev så sjuk att jag behövde skjuts till toa, knappt kunde prata med min man och inte tålde fast föda. Läkarna bedömer att det högst sannolikt berodde på att kroppen inte orkade med stressen. Som tur är mår jag bättre idag, och en del i detta är att med sjukersättning är stressen är mycket mindre.

Jag vet faktiskt inte om jag hade överlevt annars.

Vi var många då som levde med denna stress. Och det har varit många, som trots reformerna, fortsatt tvingats kämpa varje dag med försäkringskafkan eftersom förändringarna som gjordes inte var tillräckliga. De problem jag fick omfattades inte av reformerna, så dör har katastrofen fortsatt.

En återgång till det gamla och en ny stupstock (bortre gräns för hur länge du kan vara sjukskriven) kommer att vara förödande.

Att vara sjukskriven är inte automatiskt att hamna i utanförskap. Men att kastas ut ur systemet på grund av på felaktiga föreställningar om sjukdom är det.

Fy fan för er.


Här kan du läsa texter om hur det kan bli om vi backar bandet

SVT: Regeringens utredare vill slopa sjukförsäkringsreformen

Läkartidningen: Skärpta regler för sjukförsäkringen föreslås: ”Tillbaka till det gamla”